Goed verhuurderschap

Verhuurders moeten zich houden aan de Wet goed verhuurderschap. Een goede zaak! En dat geldt natuurlijk ook voor ons.

Waar kun je terecht met vragen/klachten?

  • Huur je van de Woonmensen? Dan kun je hier terecht met je klacht.
  • Huur je van een particuliere verhuurder of bemiddelaar? En houdt hij zich niet aan de regels? Dan kun je dit melden bij de gemeente Apeldoorn.

Wat is goed verhuurderschap?

1. Niet discrimineren, door:

  • een heldere selectieprocedure
  • objectieve selectiecriteria, en
  • de keuze voor de huurder te motiveren

Dit hoeft niet als de woningcorporatie gebruik maakt van een woonruimteverdeelsysteem (dat doen wij)

2. Niet intimideren.

3. Niet meer dan 2x de kale huurprijs als waarborgsom eisen.

4. Schriftelijk vastleggen van de huurovereenkomst.

5. Schriftelijk informatie geven aan de huurder over:

  • rechten en plichten van de huurder
  • hoogte van en regels over (terugbetaling van) de waarborgsom
  • contactgegevens van een contactpunt waar de huurder terecht kan bij zaken over het gehuurde
  • contactgegevens van het meldpunt van de gemeente waar klachten over ongewenst verhuurgedrag kunnen worden gemeld
  • betalingsverplichting van de huurder over de servicekosten, waarbij geldt dat jaarlijks een volledige kostenspecificatie aan de huurder moet worden verstrekt.

6. Eventuele servicekosten niet anders in rekening brengen dan in overeenstemming met de wettelijke bepalingen.

Bij verhuur van verblijfsruimte aan arbeidsmigranten geldt nog een aantal aanvullende regels. Onder meer dat rekening moet worden gehouden met de taal van de arbeidsmigrant en dat de huurovereenkomst afzonderlijk van de arbeidsovereenkomst wordt vastgelegd.

Meer weten?

  • Brochure Goed verhuurderschap