Wat doen we in 2023 aan uw huis?

Ieder huis heeft onderhoud nodig. Met grote en kleine reparaties zorgen we er samen voor dat uw huis in goede staat blijft. Sommige dingen doet u zelf, zoals het vervangen van een lamp, of het dichten van een gaatje in de muur. Voor andere zaken zijn wij als verhuurder verantwoordelijk, tenzij u zelf – al dan niet bewust – schade aan uw huis heeft veroorzaakt.

Wie doet wat?
Dat leest u in het Onderhouds-ABC. U ziet hier in één oogopslag welke klusjes u zelf moet oppakken en wat wij voor onze rekening nemen. Ook staat aangegeven wat onder ons Servicefonds valt en wat onder het Glasfonds.

Onderhoud in 2023
Elk jaar geven we delen van huizen een onderhoudsbeurt. Dat kan schilderwerk zijn of schoonmaakwerk. Maar soms vervangen we ook een keuken of badkamer. We noemen dit planmatig onderhoud. Hier leest u welke huizen/adressen in 2023 een onderhoudsbeurt krijgen. Als uw huis aan de beurt is, krijgt u vanzelf daarover een brief.

Wanneer start het onderhoud aan uw huis?
Op dit moment weten we nog niet wanneer we het onderhoud in uw huis gaan uitvoeren. Zodra we dat wel weten krijgt u hierover van ons meer informatie. 

Veelgestelde vragen

Planmatig onderhoud

  • Wat is planmatig onderhoud?
    Elk jaar kijken we voor welke woningen onderhoud staat gepland. Sommige werkzaamheden voeren we eenmaal in de 20 tot 30 jaar uit. Ander onderhoud doen we eens per 2 jaar. Onder planmatig onderhoud valt onder andere de verwarmingsketel, schilderwerk aan de buitenzijde, herstellen van gevels, vervangen van dakgoten en het…Lees meer
  • Moet ik betalen voor planmatig onderhoud?
    Nee, meestal hoeft u niet te betalen voor planmatig onderhoud. In sommige gevallen, bijvoorbeeld bij het plaatsen van zonnepanelen, vragen we een kleine maandelijkse bijdrage. Dit hoort u altijd vooraf zodat u niet voor verrassingen komt te staan. Tegenover deze extra kosten staat vrijwel altijd een besparing op de energiekosten….Lees meer
  • Wanneer wordt planmatig onderhoud aan mijn woning uitgevoerd?
    U krijgt altijd ruim van tevoren bericht als we bij u aan het werk gaan.
  • Er wordt binnenkort (planmatig) onderhoud aan mijn woning gedaan. Hoe gaat dat in zijn werk?
    Voordat we beginnen krijgt u van ons en van de aannemer informatie over de werkzaamheden.
  • Binnenkort wordt de buitenkant van mijn huis geschilderd. Maar ik ga op vakantie. Wat kan ik doen?
    U kunt bellen met het schildersbedrijf. U vindt de gegevens in de brief/mail die u van ons kreeg. Met de schilder kunt u een nieuwe afspraak maken.
Toon alles Toon minder
  • Er is iemand bij mij aan de deur (geweest). Hoe weet ik dat deze persoon namens jullie langskomt?
    Als er iemand namens ons komt, hoort u dat van tevoren van ons. U krijgt dan een e-mail of een brief. Partijen waarmee we samenwerken kunnen zich ook altijd legitimeren. Vertrouwt u het niet, neem dan contact met ons op.
  • Mijn woning is geschilderd. De ramen zijn erg vies geworden. Wat nu?
    De ramen mogen de eerste weken niet gewassen worden, want de verf moet eerst drogen. Woont u in een flatgebouw? Dan worden de ramen volgens het gewone schema gewassen. Woont u in een eengezinswoning? Dan kunt u de ramen na een aantal weken zelf wassen.
  • Ik heb na planmatig onderhoud problemen gekregen. Wat kan ik doen?
    Neem contact op met onze klantenservice om te bespreken hoe de problemen opgelost kunnen worden.

Service abonnement

  • Is het mogelijk om kleine klusjes of tuinonderhoud door de Woonmensen uit te laten voeren?
    Dit is via de Woonmensen niet mogelijk. Bij onder andere de organisatie ‘Diensten voor Thuis’ kunt u terecht voor hulp in en om het huis, o.a. te denken aan tuinonderhoud, gezelschapservice, maaltijdservice en huishuidelijke hulp. Deze kosten kunnen eventueel ook (gedeeltelijk) vergoed worden uit het Persoons Gebonden Budget. Voor kleine…Lees meer
  • Wat is het serviceabonnement?
    Als huurder bent u zelf verantwoordelijk voor kleine reparaties in uw woning. Bijvoorbeeld hang- en sluitwerk aan ramen en deuren, reparaties aan schakelmateriaal en sanitair. Wij kunnen dit onderhoud ook voor u doen. Door lid te worden van het serviceabonnement besteedt u het kleine onderhoud aan ons uit. Meer informatie…Lees meer
  • Wat zijn de voordelen van het lidmaatschap van het serviceabonnement?
    Het serviceabonnement heeft een aantal voordelen: U hoeft veel reparaties in de woning niet zelf te doen De Woonmensen voert de reparaties op vakkundige wijze voor u uit De kosten zijn aanzienlijk lager dan wanneer u zelf een bedrijf inschakelt Meer informatie: https://www.woonmensen.nl/serviceabonnementLees meer
  • Welke werkzaamheden vallen onder het serviceabonnement?
    De werkzaamheden die onder het serviceabonnement vallen kunt u nalezen in onze folder. Deze kunt u inzien op onze website: https://www.woonmensen.nl/serviceabonnement
  • Wat kost het serviceabonnement?
    Het serviceabonnement kost € 5,50 per maand. U betaalt dit samen met uw huur.
Toon alles Toon minder
  • Hoe worden de kosten voor het serviceabonnement geïnd?
    De kosten worden samen met de maandelijkse huur geïnd.
  • Zit er een minimale duur aan het serviceabonnement?
    De minimale periode voor het afsluiten van een serviceabonnement is 2 jaar.
  • Kan ik het lidmaatschap serviceabonnement opzeggen?
    U kunt uw lidmaatschap van het serviceabonnement na 2 jaar lidmaatschap altijd opzeggen. Dit kan per de eerste van de maand.
  • Krijg ik een afrekening van het serviceabonnement?
    Nee, het is een vast bedrag. Het serviceabonnement wordt niet afgerekend.
  • Als het tarief van het serviceabonnement wordt verhoogd, mag ik dan het abonnement opzeggen?
    Ja, als er iets verandert in het serviceabonnement, krijgt u hierover bericht. U kunt dan binnen dertig dagen opzeggen.

Glas

  • Wat is het glasfonds?
    Om glasschade te kunnen betalen hebben we een glasfonds. Als bewoner betaalt u maandelijks een bijdrage aan het glasfonds. Daarmee bent u verzekerd tegen glasschade. De bijdrage staat steeds voor drie jaar vast. Daarna bepalen we of de bijdrage aangepast moet worden. De Algemene Voorwaarden Glasfonds vindt u hier: https://www.woonmensen.nl/av-glasfondsLees meer
  • Wat kan ik doen bij glasschade?
    Bij glasschade kunt u, ook buiten kantooruren, ons bellen op (055) 548 48 48. De Algemene Voorwaarden Glasfonds vindt u hier: https://www.woonmensen.nl/av-glasfonds
  • Waarom beslaat dubbel glas aan de buitenzijde?
    Condensvorming kan aan de buitenzijde ontstaan als het buiten koud is en de luchtvochtigheid hoog. De condensvorming is het grootst in de ochtenduren tijdens het voor- en najaar. De condens verdwijnt vanzelf als de buitentemperatuur stijgt en de luchtvochtigheid afneemt.