Huur betalen

Huur betalen
  • Wanneer moet ik mijn huur betalen?
    De huur moet voor de eerste van de maand bij ons binnen zijn. U betaalt de huur dus altijd vooruit.
  • Op welke manieren kan ik de huur betalen?
    Het makkelijkst is om de huur te betalen via automatische incasso. Wij schrijven de huur dan automatisch van uw rekening af. U kunt ook betalen via iDeal op ons portaal. U kunt het huurbedrag ook zelf overmaken. Via internetbankieren kunt u bijvoorbeeld een maandelijkse opdracht instellen. Natuurlijk kunt u de…Lees meer
  • Kan ik de huur op uw kantoor betalen?
    U kunt bij ons op kantoor de huur pinnen. Contant betalen kan niet. Let op: door de coronamaatregelen kan het zijn dat u vooraf een afspraak moet maken.
  • Kan ik de huur contant betalen?
    Nee, dat kan niet.
  • Ik heb mijn huur zelf overgemaakt, is het bedrag ook bij jullie binnengekomen?
    Dat kunt u zelf nakijken op Mijn Woonmensen. Hier kunt u na een paar dagen zien of uw betaling is verwerkt. Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice.
Toon alles Toon minder
  • Hoe geef ik mijn nieuwe bankrekeningnummer aan jullie door?
    Dit kunt u zelf regelen op ons portaal ‘Mijn Woonmensen’. Ook kunt u dit doorgeven aan onze klantenservice. Wij hebben uw naam, adres, oude en nieuwe IBAN nodig.
  • Ik heb net een SEPA-formulier ingeleverd. Vanaf wanneer schrijven jullie de huur automatisch af?
    Is het formulier voor de 20e van de maand bij ons binnen? Dan wordt de huur van de eerstvolgende maand automatisch van uw rekening afgeschreven. Is het formulier na de 20e van de maand bij ons binnen? Dan kan het zijn dat de afschrijving een maand later start. Daarna schrijven…Lees meer
  • Mijn huurbetaling is niet goed gegaan. Wat kan ik doen?
    Als u te weinig saldo op uw rekening heeft, wordt de huur niet aan ons overgemaakt. Wij sturen u dan een herinnering. U moet dan zelf zorgdragen voor de betaling.
  • Hoe machtig ik jullie voor een automatische incasso voor het betalen van de huur?
    U kunt het machtigingsformulier printen, invullen en ondertekenen. U kunt deze per post of e-mail aan ons terugsturen.
  • Wanneer wordt de huur automatisch afgeschreven?
    De huur wordt de eerste werkdag van de maand afgeschreven.
  • Hoe stop ik mijn automatische afschrijving?
    Voor het stopzetten van een automatische incasso kunt u contact opnemen met onze klantenservice.
  • Ik zie een ander bankrekeningnummer op mijn afschrift naar aanleiding van een iDeal betaling. Is dit juist?
    Als u met iDeal betaalt op ons portaal, dan wordt het geld niet direct op onze rekening geboekt, maar eerst op een tussenrekening (NL21 INGB 0674 7738 37). Dit ziet u waarschijnlijk ook op uw rekeningafschrift.
  • Wat is een IBAN?
    IBAN staat voor International Bank Account Number. Uw IBAN bestaat uit een aantal cijfers, letters en uw (oude) bankrekeningnummer. Uw IBAN vindt u op uw betaalpas en de afschriften van uw bank.
  • Wat is jullie IBAN voor het betalen van de huur?
    U kunt de huur aan ons overmaken op NL60 INGB 0653 3143 10. Vermeld altijd het adres en de maand waarvoor u betaalt.
  • Ik heb de huur betaald, maar ik krijg toch een herinneringsbrief. Is de huur wel bij jullie binnengekomen?
    Bij betaling via internetbankieren duurt het een werkdag voor de huur bij ons binnen is. Op ons portaal kunt u zien of uw betaling is verwerkt. Als u zeker wil weten dat de huur goed bij ons is binnengekomen kunt u contact opnemen met onze klantenservice.
  • Ik krijg mijn uitkering/salaris na de 1e van de maand. Mag ik de huur betalen nadat ik mijn salaris heb gekregen?
    De huur moet voor de eerste van de maand betaald zijn. Lukt dit niet, neem contact met ons op, dan kijken we samen naar een oplossing.
  • Ik heb te veel huur betaald. Kan ik dit terugkrijgen?
    Ja, we kunnen het teveel betaalde bedrag terugstorten. Neem contact met ons op. Dan zoeken we het uit.
  • Mag ik een paar maanden huur vooruitbetalen?
    Ja, dat kan. Wilt u bij de overboeking de maanden en het adres vermelden waarvoor u huur betaalt?
  • Wanneer betaal ik mijn eerste huur?
    U betaalt de eerste huur bij het ondertekenen van de huurovereenkomst. Nadat u betaald heeft, ontvangt u de sleutels.

Huurtoeslag

Huurtoeslag
  • Kan ik huurtoeslag krijgen?
    Als u wilt weten of u recht heeft op huurtoeslag, kunt u een proefberekening maken op de site van de belastingdienst.
  • Hoe vraag ik huurtoeslag aan?
    Huurtoeslag kunt u aanvragen bij de belastingdienst op http://www.belastingdienst.nl/toeslagen
  • Kan ik hulp krijgen bij het aanvragen van huurtoeslag?
    Wij kunnen u niet helpen omdat we niet alle informatie van de belastingdienst krijgen. Voor hulp verwijzen wij u naar Sociaal Raadslieden. Zij zijn er voor alle inwoners van Apeldoorn en omgeving. Een overzicht van locaties en spreekuren staat op de website van Stimenz: https://stimenz.nl/sociaal-raadsliedenLees meer
  • Waar kan ik een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) opvragen?
    U kunt een uittreksel BRP opvragen via mijnoverheid.nl. U kunt dit uittreksel ook opvragen bij de gemeente (digitaal of aan de balie). Er zijn kosten aan verbonden. Het uittreksel BRP mag niet ouder zijn dan één maand. Een uittreksel BRP kan ook via mijn Overheid worden bekeken en aangeleverd. Er…Lees meer
  • Hoe ontvang ik huurtoeslag?
    Huurtoeslag wordt uitgekeerd door de Belastingdienst. U ontvangt het bedrag op uw eigen bankrekening.
Toon alles Toon minder
  • Hoe geef ik wijzigingen door die belangrijk zijn voor de huurtoeslag?
    Zijn er wijzigingen in de samenstelling van uw gezin, of verandert uw inkomen of dat van uw medebewoner, geef dit dan zo spoedig mogelijk door via de website van de belastingdienst. Wijzigingen van uw huurprijs kunt u hier ook zelf doorgeven, maar worden ook periodiek door de Woonmensen doorgegeven.
  • De huur van mijn woning is verhoogd door een woningverbetering. Hoe wordt de huurtoeslag aangepast?
    U kunt de nieuwe huurprijs doorgeven aan de belastingdienst, op de pagina “Mijn toeslagen”. Zij passen dan de huurtoeslag aan.