Huur betalen
U betaalt de huur elke maand en vooraf. Dit staat ook in uw huurovereenkomst. Het huurbedrag moet vóór de eerste van iedere maand bij ons binnen zijn. U kunt op verschillende manieren betalen:
1- Machtiging
De makkelijkste manier om uw huur te betalen is met een machtiging. Het bedrag schrijven wij automatisch, op de eerste dag van elke maand, van uw bank- of girorekening af. Zo loopt u geen risico op een onbedoelde huurachterstand. En u heeft geen omkijken meer naar de huurbetaling.
2-U regelt zelf de betaling van uw huur?
Dan geeft u zelf de bank opdracht om vóór de eerste dag van de maand de huur aan ons over te maken. Let er wel op dat u zelf de bank op de hoogte moet brengen van de veranderingen in het huurbedrag, bijvoorbeeld door de jaarlijkse huuraanpassing. Ons rekeningnummer is NL60 INGB 0653 3143 10.
Vindt u het lastig uw huur te betalen?
Bel ons alstublieft. We bespreken dan graag wat we kunnen doen voor u. En wacht hier niet te lang mee. Hoe eerder u belt, hoe beter. Bel of mail Linda of Jacqueline: (055) 548 5050 / huurincasso@woonmensen.nl
Huuraanpassing in 2023
U krijgt hierover in april/mei 2023 van ons een brief met meer informatie. Er staat ook veel informatie op www.woonbond.nl
Bezwaar maken tegen de huuraanpassing?
Stap 1: doe de Huurverhogings-check van de Woonbond
Stap 2: vul de bezwaarbrief in (versie 2022)
Stap 3: stuur de brief naar de Woonmensen: Deventerstraat 54
7321 CA Apeldoorn. Of mail: woonzaken@woonmensen.nl
Documenten
- Modelbrief bezwaar maken van de Woonbond (versie 2022)
Bezwaar maken tegen huuraanpassing?
Stap 1: doe de Huurverhogings-check van de Woonbond
Stap 2: vul modelbrief bezwaar maken in
Stap 3: stuur de brief naar de Woonmensen: Deventerstraat 54
7321 CA Apeldoorn. Of mail: woonzaken@woonmensen.nl

Huur betalen
-
Wanneer moet ik mijn huur betalen?De huur moet voor de eerste van de maand bij ons binnen zijn. U betaalt de huur dus altijd vooruit.
-
Op welke manieren kan ik de huur betalen?Het makkelijkst is om de huur te betalen via automatische incasso. Wij schrijven de huur dan automatisch van uw rekening af. U kunt ook betalen via iDeal op ons portaal. U kunt het huurbedrag ook zelf overmaken. Via internetbankieren kunt u bijvoorbeeld een maandelijkse opdracht instellen. Natuurlijk kunt u de…Lees meer
-
Kan ik de huur op uw kantoor betalen?U kunt bij ons op kantoor de huur pinnen. Contant betalen kan niet. Let op: door de coronamaatregelen kan het zijn dat u vooraf een afspraak moet maken.
-
Kan ik de huur contant betalen?Nee, dat kan niet.
-
Ik heb mijn huur zelf overgemaakt, is het bedrag ook bij jullie binnengekomen?Dat kunt u zelf nakijken op Mijn Woonmensen. Hier kunt u na een paar dagen zien of uw betaling is verwerkt. Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice.
-
Hoe geef ik mijn nieuwe bankrekeningnummer aan jullie door?Dit kunt u zelf regelen op ons portaal ‘Mijn Woonmensen’. Ook kunt u dit doorgeven aan onze klantenservice. Wij hebben uw naam, adres, oude en nieuwe IBAN nodig.
-
Ik heb net een SEPA-formulier ingeleverd. Vanaf wanneer schrijven jullie de huur automatisch af?Is het formulier voor de 20e van de maand bij ons binnen? Dan wordt de huur van de eerstvolgende maand automatisch van uw rekening afgeschreven. Is het formulier na de 20e van de maand bij ons binnen? Dan kan het zijn dat de afschrijving een maand later start. Daarna schrijven…Lees meer
-
Mijn huurbetaling is niet goed gegaan. Wat kan ik doen?Als u te weinig saldo op uw rekening heeft, wordt de huur niet aan ons overgemaakt. Wij sturen u dan een herinnering. U moet dan zelf zorgdragen voor de betaling.
-
Hoe machtig ik jullie voor een automatische incasso voor het betalen van de huur?U kunt het machtigingsformulier printen, invullen en ondertekenen. U kunt deze per post of e-mail aan ons terugsturen.
-
Wanneer wordt de huur automatisch afgeschreven?De huur wordt de eerste werkdag van de maand afgeschreven.
-
Hoe stop ik mijn automatische afschrijving?Voor het stopzetten van een automatische incasso kunt u contact opnemen met onze klantenservice.
-
Ik zie een ander bankrekeningnummer op mijn afschrift naar aanleiding van een iDeal betaling. Is dit juist?Als u met iDeal betaalt op ons portaal, dan wordt het geld niet direct op onze rekening geboekt, maar eerst op een tussenrekening (NL21 INGB 0674 7738 37). Dit ziet u waarschijnlijk ook op uw rekeningafschrift.
-
Wat is een IBAN?IBAN staat voor International Bank Account Number. Uw IBAN bestaat uit een aantal cijfers, letters en uw (oude) bankrekeningnummer. Uw IBAN vindt u op uw betaalpas en de afschriften van uw bank.
-
Wat is jullie IBAN voor het betalen van de huur?U kunt de huur aan ons overmaken op NL60 INGB 0653 3143 10. Vermeld altijd het adres en de maand waarvoor u betaalt.
-
Ik heb de huur betaald, maar ik krijg toch een herinneringsbrief. Is de huur wel bij jullie binnengekomen?Bij betaling via internetbankieren duurt het een werkdag voor de huur bij ons binnen is. Op ons portaal kunt u zien of uw betaling is verwerkt. Als u zeker wil weten dat de huur goed bij ons is binnengekomen kunt u contact opnemen met onze klantenservice.
-
Ik krijg mijn uitkering/salaris na de 1e van de maand. Mag ik de huur betalen nadat ik mijn salaris heb gekregen?De huur moet voor de eerste van de maand betaald zijn. Lukt dit niet, neem contact met ons op, dan kijken we samen naar een oplossing.
-
Ik heb te veel huur betaald. Kan ik dit terugkrijgen?Ja, we kunnen het teveel betaalde bedrag terugstorten. Neem contact met ons op. Dan zoeken we het uit.
-
Mag ik een paar maanden huur vooruitbetalen?Ja, dat kan. Wilt u bij de overboeking de maanden en het adres vermelden waarvoor u huur betaalt?
-
Wanneer betaal ik mijn eerste huur?U betaalt de eerste huur bij het ondertekenen van de huurovereenkomst. Nadat u betaald heeft, ontvangt u de sleutels.
Huurachterstand
-
Hoe hoog is mijn huurachterstand?Dat kunt u zelf nakijken op ons portaal ‘Mijn Woonmensen’. Lukt dit niet of is er iets niet duidelijk? Neem dan contact op met onze klantenservice.
-
Ik heb een huurachterstand die ik nu niet kan betalen. Wat moet ik doen?Een huurachterstand is vervelend. Neem contact met ons op. Dan kijken we samen naar een oplossing. Soms kunt u een betalingsregeling krijgen.
-
Ik heb hulp nodig bij het op orde brengen van mijn financiën? Kunt u mij advies geven?In veel situaties kunnen wij u advies geven of doorverwijzen naar een instantie die u kan helpen. Neem gerust contact op met onze klantenservice.
-
Mijn partner en ik staan samen op de huurovereenkomst. Mijn partner vertrekt en ik wil hoofdhuurder worden, maar we hebben huurachterstand. Wat nu?De huurachterstand moet u eerst samen afbetalen. Daarna kunt u de wijziging van uw contract regelen.
-
Ik heb de huur overgemaakt en een brief van de deurwaarder ontvangen. Wat nu?U kunt bellen met de deurwaarder. Het telefoonnummer staat in de brief van de deurwaarder. Zorg ervoor dat u het bewijs van betaling bij de hand heeft.
-
Kan ik uitstel krijgen voor betaling van mijn huur?Soms kan dat. Neem contact met ons op, dan kijken we graag of we u kunnen helpen.
-
Ik heb mijn huur zelf overgemaakt, is het bedrag ook bij jullie binnengekomen?Dat kunt u zelf nakijken op Mijn Woonmensen. Hier kunt u na een paar dagen zien of uw betaling is verwerkt.Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice.
Betalingsregeling
-
Kan ik een betalingsregeling krijgen?Soms kan dat. Neem contact op met onze klantenservice, dan kijken we graag of we u kunnen helpen.
-
Welke voorwaarden gelden bij het afsluiten van een betalingsregeling?Dat ligt aan uw persoonlijke situatie. Wilt u weten of u een betalingsregeling kunt krijgen? Neem dan contact op met onze klantenservice.
-
Ik kan mijn betalingsregeling deze maand niet betalen. Wat nu?Neem contact op met onze klantenservice, dan kijken we samen naar een oplossing.
Jaarlijkse huurverhoging
-
Wanneer verandert de huurprijs?De huurprijs kan per 1 juli van ieder jaar veranderen.
-
Wat wordt de nieuwe huurprijs?Uw nieuwe huurprijs leest u in de brief die u in april van ons krijgt.
-
Wanneer krijg ik bericht over de nieuwe huurprijs?U krijgt in april een brief met de nieuwe huurprijs.
-
Hoe wordt de jaarlijkse huuraanpassing bepaald?Om uw nieuwe huurprijs te bepalen, kijken we naar: De huur die u nu betaalt De maximale huur van uw woning Uw huishoudinkomen Uw huishoudgrootte De nieuwe huur is nooit hoger dan de maximale huur die we mogen vragen. De maximale huur van uw woning kunt u berekenen op de…Lees meer
-
Wat houdt de jaarlijkse huuraanpassing voor een vrijesectorwoning in?Per 1 juli wordt de huur van de vrijesectorwoningen verhoogd. Hoe hoog de huurverhoging is, is afhankelijk van de inflatie en/of het consumentenprijsindexcijfer van het voorgaande jaar, uw huidige huur en ons huurbeleid.
-
Als mijn huurprijs verandert, heeft dit dan gevolgen voor de huurtoeslag?Dat kan, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. U hoeft hier in ieder geval zelf niet achteraan. Wij geven uw nieuwe huurprijs door aan de Belastingdienst. Als u nu huurtoeslag ontvangt, krijgt u vanzelf bericht van de Belastingdienst of de huurprijsaanpassing gevolgen heeft voor uw huurtoeslag.
-
Kan ik tegen mijn huurverhoging bezwaar maken?Als u het niet eens bent met uw huurverhoging kunt u bezwaar maken. U kunt alleen een huurverhoging blokkeren als de wetgeving dit toelaat. Bijvoorbeeld als de huurverhoging meer is dan het maximumpercentage. Of als de nieuwe huurprijs boven de maximale huurprijs uitkomt. Heeft u een inkomensafhankelijke huurverhoging gehad? Dan…Lees meer
-
Ik heb een huurverhoging door woningverbetering? Hoe werkt dat?Als wij verbeteringen aanbrengen in uw woning, kan de huur verhoogd worden. U hoort dit altijd vooraf van ons.
-
Mijn inkomen is hoger dan de inkomensgrens voor sociale huur. Wat nu?Dan kunt u te maken krijgen met een inkomensafhankelijke huurverhoging. We houden er rekening mee dat huurders met een hoog inkomen niet altijd kunnen doorstromen naar een koopwoning of vrijesectorwoning. Daarom komt de nieuwe huurprijs nooit boven de € 800. Ook kunt u weer huurverlaging aanvragen als uw inkomen daalt…Lees meer
-
Kan ik huurverlaging krijgen?In sommige gevallen kunt u huurverlaging aanvragen: Heeft u een sociale huurwoning met een huurprijs boven de huurtoeslaggrens (€ 763,47)? En heeft u een inkomen tot aan de toewijzingsgrens die gehanteerd wordt in de Stedendriehoek? Dan kunt u huurverlaging aanvragen. Stuur dan een e-mail naar woonzaken@woonmensen.nl of neem contact op…Lees meer