Huur betalen
U betaalt de huur elke maand en het huurbedrag moet vóór de eerste van iedere maand bij ons binnen zijn. U kunt op twee manieren betalen:
1- Machtiging
Het huurbedrag schrijven wij automatisch, op de eerste dag van elke maand, van uw bank- of girorekening af. Voordeel: u hoeft niets te doen.
2-U regelt zelf de betaling van uw huur
U geeft zelf de bank opdracht om vóór de eerste dag van de maand de huur over te maken. Let op: pas elk jaar na de huuraanpassing wel het huurbedrag aan. Ons rekeningnummer is NL60 INGB 0653 3143 10.
Vindt u het lastig uw huur te betalen?
Bel ons alstublieft. We bespreken dan graag wat we kunnen doen voor u. Hoe eerder u belt, hoe beter. Bel of mail Babette of Jacqueline:
– (055) 548 48 48
– huurincasso@woonmensen.nl
Huuraanpassing in 2023
U krijgt hierover in april/mei 2023 van ons een brief met meer informatie. Lees alle informatie hier…
Huur-aanpassing 2023
Huuraanpassing 2023
Lees meer over de huurverhoging en -verlaging…
Wat doen we met de huur?
Lastig om huur te betalen?
Bel ons alstublieft. We bespreken dan graag wat we kunnen doen voor u. Hoe eerder u belt, hoe beter.
Bel of mail Linda of Jacqueline:
– (055) 548 5050
–huurincasso@
woonmensen.nl
Veelgestelde vragen:
Huur betalen
-
Wanneer moet ik mijn huur betalen?De huur moet voor de eerste van de maand bij ons binnen zijn. U betaalt de huur dus altijd vooruit.
-
Op welke manieren kan ik de huur betalen?Het makkelijkst is om de huur te betalen via automatische incasso. Wij schrijven de huur dan automatisch van uw rekening af. U kunt ook betalen via iDeal op ons portaal. U kunt het huurbedrag ook zelf overmaken. Via internetbankieren kunt u bijvoorbeeld een maandelijkse opdracht instellen. Natuurlijk kunt u de…Lees meer
-
Kan ik de huur op uw kantoor betalen?U kunt bij ons op kantoor de huur pinnen. Contant betalen kan niet.
-
Kan ik de huur contant betalen?Nee, dat kan niet.
-
Ik heb mijn huur zelf overgemaakt, is het bedrag ook bij jullie binnengekomen?Dat kunt u zelf nakijken op Mijn Woonmensen. Hier kunt u na een paar dagen zien of uw betaling is verwerkt. Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice.
-
Hoe geef ik mijn nieuwe bankrekeningnummer aan jullie door?Dit kunt u zelf regelen op ons portaal ‘Mijn Woonmensen’. Ook kunt u dit doorgeven aan onze klantenservice. Wij hebben uw naam, adres, oude en nieuwe IBAN nodig.
-
Ik heb net een SEPA-formulier ingeleverd. Vanaf wanneer schrijven jullie de huur automatisch af?Is het formulier voor de 20e van de maand bij ons binnen? Dan wordt de huur van de eerstvolgende maand automatisch van uw rekening afgeschreven. Is het formulier na de 20e van de maand bij ons binnen? Dan kan het zijn dat de afschrijving een maand later start. Daarna schrijven…Lees meer
-
Mijn huurbetaling is niet goed gegaan. Wat kan ik doen?Als u te weinig saldo op uw rekening heeft, wordt de huur niet aan ons overgemaakt. Wij sturen u dan een herinnering. U moet dan zelf zorgdragen voor de betaling.
-
Hoe machtig ik jullie voor een automatische incasso voor het betalen van de huur?U kunt het machtigingsformulier printen, invullen en ondertekenen. U kunt deze per post of e-mail aan ons terugsturen.
-
Wanneer wordt de huur automatisch afgeschreven?De huur wordt de eerste werkdag van de maand afgeschreven.
-
Hoe stop ik mijn automatische afschrijving?Voor het stopzetten van een automatische incasso kunt u contact opnemen met onze klantenservice.
-
Ik zie een ander bankrekeningnummer op mijn afschrift naar aanleiding van een iDeal betaling. Is dit juist?Als u met iDeal betaalt op ons portaal, dan wordt het geld niet direct op onze rekening geboekt, maar eerst op een tussenrekening (NL21 INGB 0674 7738 37). Dit ziet u waarschijnlijk ook op uw rekeningafschrift.
-
Wat is een IBAN?IBAN staat voor International Bank Account Number. Uw IBAN bestaat uit een aantal cijfers, letters en uw (oude) bankrekeningnummer. Uw IBAN vindt u op uw betaalpas en de afschriften van uw bank.
-
Wat is jullie IBAN voor het betalen van de huur?U kunt de huur aan ons overmaken op NL60 INGB 0653 3143 10. Vermeld altijd het adres en de maand waarvoor u betaalt.
-
Ik heb de huur betaald, maar ik krijg toch een herinneringsbrief. Is de huur wel bij jullie binnengekomen?Bij betaling via internetbankieren duurt het een werkdag voor de huur bij ons binnen is. Op ons portaal kunt u zien of uw betaling is verwerkt. Als u zeker wil weten dat de huur goed bij ons is binnengekomen kunt u contact opnemen met onze klantenservice.
-
Ik krijg mijn uitkering/salaris na de 1e van de maand. Mag ik de huur betalen nadat ik mijn salaris heb gekregen?De huur moet voor de eerste van de maand betaald zijn. Lukt dit niet, neem contact met ons op, dan kijken we samen naar een oplossing.
-
Ik heb te veel huur betaald. Kan ik dit terugkrijgen?Ja, we kunnen het teveel betaalde bedrag terugstorten. Neem contact met ons op. Dan zoeken we het uit.
-
Mag ik een paar maanden huur vooruitbetalen?Ja, dat kan. Wilt u bij de overboeking de maanden en het adres vermelden waarvoor u huur betaalt?
-
Wanneer betaal ik mijn eerste huur?U betaalt de eerste huur bij het ondertekenen van de huurovereenkomst. Nadat u betaald heeft, ontvangt u de sleutels.
Huurachterstand
-
Hoe hoog is mijn huurachterstand?Dat kunt u zelf nakijken op ons portaal ‘Mijn Woonmensen’. Lukt dit niet of is er iets niet duidelijk? Neem dan contact op met onze klantenservice.
-
Ik heb een huurachterstand die ik nu niet kan betalen. Wat moet ik doen?Een huurachterstand is vervelend. Neem contact met ons op. Dan kijken we samen naar een oplossing. Soms kunt u een betalingsregeling krijgen.
-
Ik heb hulp nodig bij het op orde brengen van mijn financiën? Kunt u mij advies geven?In veel situaties kunnen wij u advies geven of doorverwijzen naar een instantie die u kan helpen. Neem gerust contact op met onze klantenservice.
-
Mijn partner en ik staan samen op de huurovereenkomst. Mijn partner vertrekt en ik wil hoofdhuurder worden, maar we hebben huurachterstand. Wat nu?De huurachterstand moet u eerst samen afbetalen. Daarna kunt u de wijziging van uw contract regelen.
-
Ik heb de huur overgemaakt en een brief van de deurwaarder ontvangen. Wat nu?U kunt bellen met de deurwaarder. Het telefoonnummer staat in de brief van de deurwaarder. Zorg ervoor dat u het bewijs van betaling bij de hand heeft.
-
Kan ik uitstel krijgen voor betaling van mijn huur?Soms kan dat. Neem contact met ons op, dan kijken we graag of we u kunnen helpen.
-
Ik heb mijn huur zelf overgemaakt, is het bedrag ook bij jullie binnengekomen?Dat kunt u zelf nakijken op Mijn Woonmensen. Hier kunt u na een paar dagen zien of uw betaling is verwerkt.Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice.
Betalingsregeling
-
Kan ik een betalingsregeling krijgen?Soms kan dat. Neem contact op met onze klantenservice, dan kijken we graag of we u kunnen helpen.
-
Welke voorwaarden gelden bij het afsluiten van een betalingsregeling?Dat ligt aan uw persoonlijke situatie. Wilt u weten of u een betalingsregeling kunt krijgen? Neem dan contact op met onze klantenservice.
-
Ik kan mijn betalingsregeling deze maand niet betalen. Wat nu?Neem contact op met onze klantenservice, dan kijken we samen naar een oplossing.
Huuraanpassing 2023
-
Wanneer krijg ik bericht over de nieuwe huurprijs?De brief over huurverhoging of huurbevriezing krijgt u rond 20 april 2023. De brief over huurverlaging komt begin mei 2023.
-
Hoe wordt de jaarlijkse huuraanpassing bepaald?Voor uw nieuwe huurprijs kijken we naar: de huur die u nu betaalt, de maximale huur van uw woning en uw huishoudinkomen. De nieuwe huur is nooit hoger dan de maximale huur die we mogen vragen. De maximale huur van uw woning kunt u berekenen op www.huurcommissie.nl/huurprijscheck Trefwoorden: huuraanpassing, huurverhoging,…Lees meer
-
Moet ik doorgeven hoe hoog mijn inkomen is?Nee, dat is niet nodig. Wij horen van de Belastingdienst of u wel of niet recht heeft op huurverlaging. De Belastingdienst vertelt ons niet hoeveel u precies in 2021 heeft verdiend. Had u in 2021 nog geen laag inkomen, maar nu wel? Dan kunt u zelf een huurverlaging aanvragen. Kijk…Lees meer
-
Als mijn huurprijs verandert, heeft dit dan gevolgen voor de huurtoeslag?Wij geven aan de Belastingdienst de nieuwe huurprijzen door. Dat hoeft u niet zelf te doen. Maar… de Belastingdienst past de huurtoeslag niet automatisch per 1 juli aan. Dat gebeurt pas na afloop van dat jaar (bij de definitieve berekening van de huurtoeslag). Na een huurverlaging kan het gebeuren dat…Lees meer
-
Mijn huur gaat niet omlaag, terwijl ik een laag inkomen heb. Wat moet ik doen?Had u in 2021 nog geen laag inkomen, maar nu wel? En krijgt u in april 2023 van ons een brief dat uw huur gelijk blijft of omhoog gaat? Maar u denkt dat u wel recht heeft op een lagere huur? Neem dan na 20 april 2023 contact met ons…Lees meer
-
Kan ik huurverlaging krijgen?Heeft u een laag inkomen? En woont u sinds 1 maart 2023 (of eerder) in uw huidige sociale huurwoning? Dan kan uw huur misschien verlaagd worden naar € 575,03 (prijspeil 2023). U krijgt de eenmalige huurverlaging als u alleen woont en uw inkomen is lager dan € 23.250 per jaar (of…Lees meer
-
Hoe vraag ik zelf huurverlaging aan?Als uw inkomen in 2021 laag was (en u voldoet aan de voorwaarden) dan krijgt u van ons vanaf juli een huurverlaging. U hoeft niets te doen. Is uw inkomen na 2021 gedaald dan kunt u zelf tot 30 december 2024 een huurverlaging naar € 575,03 aanvragen. U kunt hiervoor…Lees meer
-
Wanneer en hoeveel gaat de huur omlaag?Als uw huur omlaag gaat, gebeurt dat op 1 juli 2023. Uw nieuwe kale huurprijs is dan € 575,03. Vraagt u zelf een huurverlaging aan, omdat uw inkomen na 2021 is gedaald? Dan gaat de huurverlaging in op de 1e van de 2e maand nadat wij alle benodigde gegevens van…Lees meer
-
Mijn inkomen is hoger dan de inkomensgrens voor sociale huur. Wat nu?Dan kunt u huurverhoging krijgen die afhangt van uw inkomen. We weten dat huurders met een hoog inkomen niet altijd kunnen doorstromen naar een koophuis of vrijesectorwoning. Daarom is de nieuwe huurprijs dit jaar niet hoger dan € 823. Daalt uw inkomen later tot onder de toewijzingsgrens voor sociale huur (van…Lees meer
-
Wat houdt de jaarlijkse huuraanpassing voor een vrijesectorwoning in?Per 1 juli 2023 wordt de huur van de vrijesectorwoningen met maximaal 4,1% verhoogd. Hoe hoog de huurverhoging is, is afhankelijk van uw huidige huur en de markthuur.